reklama

Philip Morris a popieranie zmeny podnebia

Ropné spoločnosti využívajú pri popieraní zmeny podnebia rovnaké techniky, aké vyvinula tabaková firma Philip Morris na popieranie vedeckých informácií o záporných dôsledkoch pasívneho fajčenia. Pri popieraní je dôležité vytvoriť celú sieť organizácií, ktoré budú šíriť informácie spochybňujúce vedeckú zhodu o škodlivosti pasívneho fajčenia, resp. o zmene podnebia. Je zaujímavé, akým spôsobom tieto firmy zorganizovali svoje špinavé kampane.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Kampaň spochybňujúca dôsledky pasívneho fajčenia

APCO je americká firma pre vzťahy s verejnosťou – po anglicky sa tento business nazýva public relation. Prácou týchto firiem je dosiahnuť, aby si ľudia mysleli o firme, to čo si firma želá. Čiastočne sa ich práca kryje s prácou reklamných agentúr.

APCO vyvinula v deväťdesiatych rokoch pre Philip Morris stratégiu, ako sa vysporiadať so správou americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia o škodlivosti pasívneho fajčenia. Cieľom malo byť podľa slov predstaviteľky Philip Morris spochybnenie správy a zabránenie tomu, aby bolo zakázané pasívne fajčenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa odporúčaní APCO je pre tento účel dôležité založiť organizácie spochybňujúce pasívne fajčenie, ktoré budú vytvárať dojem, že sú nezávislé od tabakovej firmy a sú vlastne spontánne vytvorené ľuďmi zdola. APCO preto založilo organizáciu Koalícia na podporu rozumnej vedy. Koalícia potom organizovala mediálnu kampaň na podporu rozumnej vedy, t.j. vedy, ktorej závery sú vítané pre zákazníka – tabakovú firmu. Rozumná veda tvrdila, že spojenie medzi rakovinou a pasívnym fajčením nie je jednoznačné. Len na rozbehnutie Koalície dostalo APCO od tabakového priemyslu 225.000 dolárov.

Prostriedkami, ktoré využívajú nastrčené organizácie na manipulovanie verejnej mienky sú články a vystúpenia v médiach a na interenete, rozosielanie mejlov, organizovanie petícií, lobovanie a pod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popieranie zmeny podnebia

Ohrozenie ziskov petrolejárskych firiem akciami proti zmene podnebia ich vyprovokovalo k aktivite. Mohli pritom využiť skúsenosti a organizácie z kampane popierajúcej dôsledky pasívneho fajčenia.

V rokoch 2000 až 2002 získalo APCO pre Koalíciu na podporu rozumnej vedy 30.000 dolárov od Exxonu. Z nich financovali stránku JunkScience.com, ktorá sa stala skladiskom takmer všetkých argumentov pre popieranie zmeny podnebia. Ochrancov životného prostredia zrovnávali s fašistami, komunistami a teroristami. Uvalili na nich obvinenie, ktoré by oprávnene platilo na ňu samotnú: stránka tvrdí napríklad, že robí kampaň proti „nesprávnym vedeckým údajom a analýzam, použitým na podporu zvláštnych a, často, skrytých cieľov“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je aspoň čiastočne známe, ako boli osobne prepojené ropné firmy a organizácie spochybňujúce zmenu podnebia. Podobne ako aj to, aké peniaze tiekli z Exxonu do týchto nezávislých organizácií.

Na stránke http://www.exxonsecrets.org/ je zverejnený zoznam 124 organizácií, ktoré od Exxonu dostali peniaze alebo blízko spolupracovali s takýmito organizáciami. Medzi nim sú niektoré svetovo známe think-tanky: Competitive Enterprise Institute, Cato Institute, Heritage Foundation, Hudson Institute, Frontiers of Freedom Institute, Reason Foundation a Independent Institute, takisto ako Law and Economics Centre pri George Mason University.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citizens for a Sound Economy, ktorí v tom istom čase verejne deklarovali odpor voči Kjótskemu protokolu, dostali v roku 2001 od spoločnosti Exxon Mobil 250 000 amerických dolárov. Podobne Frontiers of Freedom Institute zinkasoval v roku 2002 232 000 dolárov za svoj prístup „k rozohnaniu mýtov globálneho otepľovania“. No a „zaslúžených“ 685 000 dolárov dostal v rokoch 2002-2003 od spoločnosti Exxon Mobil aj sám Competitive Enterprise Institute (republikánsky mozgový trust).

Tieto organizácie sa držia jednotnej línie, že veda si odporuje, vedci sú rozdelení, ekológovia sú šarlatáni, klamári alebo blázni, a ak by vlády prijali kroky na zastavenie globálneho otepľovania, bezdôvodne by ohrozili globálne hospodárstvo.

Prečítajte si viac na tému Priemysel popierania.

Popieranie na Slovensku

Úspech agentúr pre vzťah s verejnosťou v boji za zastavenie akcií proti zmene podnebia je veľký. Každý z nás by vedel uviesť niekoľko argumentov, ktoré spochybňujú globálne otepľovanie a našu zodpovednosť.

František Šebej a Radovan Kazda patria medzi najznámejšie mená rozširujúce argumenty, ktoré popierajú zmenu podnebia. Šebej bol v tejto oblasti priekopníkom a už v roku 2005 zhrnul vo svojom článku Globálne nedorozumenie pseudo-argumenty, ako vystrihnuté zo stránok ako sú junkscience.com, envirotruth.org alebo ncpa.org.

Dôležitým zdrojom popierajúcich informácií sa stal známy pravicový týždenník a ľudia združení okolo Konzervatívneho inštitútu, kam patria aj Šebej a Kazda. Nie náhodou nájdeme medzi podporovateľmi Konzervatívneho inštitútu pravicový think-tank Atlas economic research foundation, ktorý od roku 1998 dostal od Exxonu 1.082.500USD.

Tieto dezinformácie spôsobujú, že mnohí z nás majú na zmenu podnebia rozporuplné názory. Veda si odporuje, vedci sú rozdelení, ekológovia sú šarlatáni, klamári alebo blázni, a ak by vlády prijali kroky na zastavenie globálneho otepľovania, bezdôvodne by ohrozili globálne hospodárstvo – tieto názory nie sú z našej hlavy, ale sú cieľavedome do nich tlačené dobre platenými popieračmi.

Mohli by sme sa utešiť tým, že pravda predsa raz vyjde najavo. Ale čas hrá v tomto prípade tvrdo proti nám. Aktivity platené dymovým priemyslom pomohli oneskoriť akcie proti zmene podnebia najmenej o desaťročie, prípadne úplne zastaviť.

Nie bezdôvodne sa Obama a Merkelová snažili (a dúfam, že stále snažia) dosiahnuť dohody, ktorých cieľom by bolo zastaviť globálne oteplenie najviac na dvoch stupňoch Celzia. Väčšie oteplenie totiž znamená katastrofu, pričom ju už nebudeme môcť zastaviť. Na obmedzenie oteplenia na 2°C je potrebné stabilizovať emisie oxidu uhličitého na úrovni 400 ppm. Pred časom sme však už presiahli hranicu 400 ppm. A podľa správy britského ministra Sterna budú náklady na zastavenie otepľovania tým väčšie, čím neskôr začneme. Čas je v prípade globálneho otepľovania nesmierne dôležitý.

Marián Šumšala

Marián Šumšala

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  179x

Konštruktér automatických strojov, ekológ amatér, prekladateľ, vydavateľ, manžel, dvojnásobný tatko. Zoznam autorových rubrík:  Globálne otepľovanieNaše školyVrakuňaPolitikaTeológiaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu